Verblijf in Berlijn dag 2

30 mei 2018 - Berlijn, Duitsland

Onze eerste volle dag in Berlijn.

We krijgen een Berlijn Pass waarmee je met het openbaar vervoer kan. Amber haar oom heeft vrijgenomen van zijn werk om met ons oppad te gaan.

Het is erg leuk om Duits te spreken, we proberen gewoon zelf alles te zeggen ondanks dat het soms voor hilarische momenten zorgt.

Even wat feitjes over Berlijn:

Na WOII is de stad 40 jaar lang opgedeelt geweest in 4 delen. Een Amerikaans deel, een Engels deel, een Frans deel en een Sovjet deel. OOst en West Berlijn. West hoorde bij Europa en Oost bij Sovjet Unie nadat zij een stenen muur hadden geplaatst. Er wonen ruim 3,4 miljoen inwoners in Berlijn en is daarmee de grootste stad van Duitsland. Berlijn heeft een totaal oppervlakte van 840 m2 kilometer.

We hebben de volgende bezienswaardigheden bezocht vandaag.

Berlijnse Muur
Een 3,6 meter hoge en ruim 45 kilometer lange betonnen afscheiding tussen West- en Oost-Berlijn. Na de Val van de Muur in 1989 is het bouwwerk vrijwel geheel gesloopt. Op sommige plekken in de stad vind je nog een klein stuk muur. De beste plek om te zien hoe De Muur eruit zag is bij East Side Gallery. Hier staat nog een stuk van 1316 meter muur, die in 1990 beschilderd is door 118 kunstenaars.
www.berlijnsemuur.info

Rijksdag
Het Rijksdaggebouw is het parlementsgebouw van Duitsland. Dit statige bouwwerk dat stamt uit de negentiende eeuw heeft een unieke glazen koepel, waar je als bezoeker doorheen kunt lopen. Onderaan de koepel wordt door middel van een foto-expositie de geschiedenis van Berlijn getoond. Vanaf het dak heb je een prachtig uitzicht over Berlijn. De toegang tot de Reichstag is gratis.

Brandenburger Tor & Unter den Linden
Aan de Pariser Platz staat de veel gefotografeerde toegangspoort van Berlijn, de Brandenburger Tor. De zeer statige toegangspoort die er nu staat is een tweede versie, die gebouwd is in 1788. De poort staat aan het einde van de praalweg Unter den Linden. Deze laan biedt een schat aan mooie gebouwen zoals de Alte Bibliotheek, het prestigieuze Adlon Hotel en de Berliner Staatsoper.

Checkpoint Charlie
Tijdens de tweedeling van Berlijn waren er een paar doorgangen, waar je tussen Oost- en West-Berlijn kon reizen. De derde doorgang, Checkpoint Charlie (C is de derde letter van het alfabet), is een belangrijke bezienswaardigheid in Berlijn. Wat je nu ziet is een replica van het oorspronkelijke wachtershuisje tussen de Amerikaanse en de Russische zone.

Potsdamer Platz
Dit drukke plein is altijd een belangrijk verkeersknooppunt in Berlijn geweest. Tijdens W.O. II is de Potsdamer Platz vrijwel geheel verwoest, daarna bouwde men de Muur dwars over het plein heen. Na de hereniging is Potsdamer Platz geheel opnieuw opgebouwd tot het modern vormgegeven plein dat het nu is. Op Potsdamer Platzvind je een paar segmenten van de Berlijnse Muur, één van de vijf overgebleven wachttorens.

Daarna zijn we even gaan kijken bij De Mall of Berlin want die ligt op een steenworp afstand en is een populair overdekt winkelcentrum. Daar hebben we tevens lekkere Schnitsel met patat gegeten.

Moe maar voldaan gingen we iets wat laat naar bed.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade