Treinreis Moskou - Peking

12 juni 2018 - Peking, China

Zes dagen treinen, vier stops, drie landen met allen hun eigen cultuur en dat alles in één reis… een onbeschrijfelijke ervaring. Vanuit Nederland, waar ons beeld van de trein wordt gevormd door de NS, is het lastig voor te stellen dat zes dagen treinen een onbeschrijfelijke ervaring kan zijn. Bij de Trans Siberië Express gaat het juist niet alleen om de bestemming, maar om de reis ernaartoe. De rust die als een deken over je heen valt na een aantal dagen in de trein, is niet in te beelden. Doordat je letterlijk geen kant op kan, geniet je van alles om je heen, maak je een praatje met medereizigers, terwijl je uren uit het raam kijkt naar het steeds veranderende landschap. Juist doordat er niets is, is het vrij eenvoudig om de rust te omarmen en te genieten van dingen waar je anders misschien niet bij stil staat. Kortom; het leven in de trein is een beleving op zich.

DE ROUTE VAN MOSKOU NAAR BEIJING VIA MONGOLIË

De route van Moskou naar Beijing heeft meerdere namen, de Trans Siberië Express, Trans Mongolië Express, Trans Mantsjourije Express en de Trans Baikal Express. De naam is afhankelijk van de exacte route, je kunt bijvoorbeeld via Mongolië reizen, dan heet het de Trans Mongolië expres. Daarnaast is het ook mogelijk om de reis andersom te maken en te starten in Beijing in plaats van in Moskou.

Je bent als reiziger vrij om de route te bepalen zoals jij het wilt en kiest zelf je bestemmingen uit. Op het station van vertrek koop je een ticket naar je volgende bestemming. Als je vanaf daar enkele dagen later verder reist, koop je een nieuw kaartje tot aan de volgende bestemming. Sommige mensen hebben de indruk dat je een ticket van Moskou naar Beijing koopt en onderweg een x aantal keer kan uitstappen, zo werkt het dus niet. Je koopt voor elke rit een ticket en moet je op het perron bij het kopen van een kaartje registeren als toerist.

Route in detail: Moskou – Irkutsk – Listvianka – Ulaanbaatar – Beijing, een reis met een lengte van 7857 kilometer.

VAN MOSKOU NAAR IRKOETSK

Drie dagen, vier nachten en ruim 5000 kilometer tot aan Irkoetsk. Dit is een goed begin om aan de trein te kunnen wennen, aangezien dit het langste traject is waar je non-stop in de trein zit. Niet iedereen is even vaardig in het Engels, het is dus aan te raden om een taalboekje met Engels/Russische zinnen mee te nemen. Dit zorgt ervoor dat je een stuk sneller connectie maakt met de mensen om je heen, iets wat de reis zeker een extra dimensie geeft. In ons geval waren onze medereizigers erg nieuwsgierig waar wij vandaan kwamen en vooral naar ons land en onze woonplaats. Een boekje (of telefoon) met foto’s van jouw stad, familie is dus een goede ijsbreker.

DE UREN VLIEGEN VOORBIJ

Zodra de trein begint te reizen zit je aan het raam gekluisterd. Daar waar je eerst nog door de buitenwijken van Moskou rijdt, wordt het landschap steeds witter en witter en maken flats plaats voor idyllische huisjes. De uren vliegen voorbij en dit werkt direct ontspannend. De wetenschap dat de reis drie dagen duurt en je dus alle tijd hebt om te doen waar je zin in hebt (in mijn geval lezen, schrijven, foto’s bewerken, nadenken, uit het raam staren) versterken dit gevoel.

ETEN EN DRINKEN ONDERWEG

De bankjes in de trein dwingen je om zo af en toe even de gang op te gaan om je benen te strekken. Op de gang staat een ketel, zodat je zelf koffie en thee kan maken. Neem koffie en thee zelf van tevoren mee (bijvoorbeeld deze coffee on the road). Daarnaast is er een restauratiewagen waar je allerlei Russische etenswaren kan kopen. Gelukkig stopt de trein regelmatig zodat we onze benen kunnen strekken en een frisse neus kunnen halen. Op de stations staan allerlei kraampjes waar je etenswaar en souvenirs kan kopen.

Na 72 uur in de trein te hebben gezeten komt de trein aan in Irkoetsk.

VAN IRKOETSK NAAR ULAAN BATAAR (MONGOLIË)

Na het eerste lange stuk met de trein voelt het ritje naar Ulaan Bataar erg kort (twee dagen en één nacht). In de trein kun je waarschijnlijk weer aangenaam gezelschap verwachten en is de kans op familiefoto’s en wodka groot. Voor je het weet heb je wéér een gezellige avond met je medereizigers!

ULAAN BATAAR

Ulaan Bataar is misschien anders dan je zou verwachten, het is een stad met veel Westerse invloeden. Vierbaanswegen vol grote Amerikaanse auto’s, veel neonlichten en erg veel getoeter. Het verkeer is zo’n enorme chaos dat het oversteken van straten een heel avontuur is. Het lijkt alsof er geen verkeersregels zijn. Het is daarom ook vreemd om te zien dat er wel overal zebrapaden en stoplichten zijn terwijl auto’s, bussen en brommer rakelings langs elkaar heen rijden.

VAN ULAAN BATAAR NAAR BEIJING

De trein van Ulaan Bataar naar Beijing doet er iets meer dan een dag over, een rit die bekend staat om de prachtige omgeving. Vlaktes die veranderen in bergen en in de verste verte de Chinese muur. Na de rust in de trein en de weidse natuur in Mongolië waan je je in Beijing in een hele andere wereld.

Wij hebben de reis in een keer gemaakt. Veel contact gemaakt met zowel Russen als toeristen uit veel verschillende landen.Om 11.55 uur reden we het staion van Peking binnen. Wat een geweldige ervaring was dit!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl