Excursie Xian

18 juni 2018 - Xian, China

Xi'an (Chinees: 西安; pinyin: Xī'ān; [ʃi'än]?) is een stad in China. Het is de hoofdstad van de provincie Shaanxi. Het was ooit de hoofdstad van China. Xi'an is het oostelijke eindpunt van de Zijderoute en ligt aan de rivier de Wei he. In vroeger tijden werd het Chang'an (vereenvoudigd Chinees: 长安; traditioneel Chinees: 長安; pinyin: Cháng'ān) genoemd, dat 'lange vrede' betekent. Tijdens de Tangdynastie was het de hoofdstad van China met een bevolking van 1 miljoen inwoners op een oppervlakte van 84 km², waarmee het de grootste stad op aarde was.

De bevolking bedraagt thans naar schatting 4 miljoen inwoners, en 7,5 miljoen als het omliggende gebied met de stad Xianyang (ter grootte van bijna 10.000 km²), dat bestuurlijk onder Xi'an valt, wordt meegerekend. Xi'an heeft, mede als gevolg van de Zijderoute, ook een grote moslimwijk met de van oorsprong 1250 jaar oude Grote Moskee van Xi'an.

De stad vormt het hart van het begin van de Chinese beschaving. De Qin-dynastie, de eerste dynastie die China verenigde, had vlakbij zijn hoofdstad. Het graf van keizer Qin Shi Huangdi met het bijbehorende Terracottaleger, is vlak bij de stad te bezichtigen.

Vandaag hebben we weer een georganiseerde tour gemaakt. Om 8:30 uur werden we bij ons hotel opgehaald en naar Shaanxi History Museum overgebracht.

Dit museum is bekend om zijn overvloedige antieke collectie van 370.000 items, variërend van prehistorie tot voortreffelijke waren uit de Qing-dynastie. Het is grappig om te zien hoe enorm de veranderingen van China zijn geweest in de afgelopen 5.000 jaar.

Na weer een uitgebreide lunch gingen we door naar, Xian Ancient City Wall, de oudste en best bewaarde in de wereld.

Daarna zijn we bij de Big Wild Goose Pagoda geweest. Wat een geweldig gezicht! Dit is de thuisbasis van de sutra's en figuren van de Boeddha die door Hsuan-Tsang op de lange reis naar India zijn gebracht.

Als laatste gingen we naar het moslimkwartier met een mix van Chinese en islamitische culturen. Terwijl wij er waren was het Ramadan. Maar ook hier voel je de spanningen tussen de Islamitische bevolking en de Chinezen die meer de instelling hebben van leven en laten leven.

Al met al weer een indrukwekkende tour.