Treinreis Pingyao - Xian

17 juni 2018 - Pingyao, China

Midden in de nacht vertrekken we uit Pingyao en nemen we de trein naar Xian. We hebben een bed geboekt, dus oordoppen in, slaapmasker voor en slapen maar!!

Om 08.51 uur komen we aan in Xian, uitgerust en wel dus we kunnen meteen wat van onze dag maken. Eerst maar eens even kijken of we onze zware backpack in ons hostel kwijt kunnen.

Xi'an (Chinees: 西安; pinyin: Xī'ān; [ʃi'än]?) is een stad in China. Het is de hoofdstad van de provincie Shaanxi. Het was ooit de hoofdstad van China. Xi'an is het oostelijke eindpunt van de Zijderoute en ligt aan de rivier de Wei he. In vroeger tijden werd het Chang'an (vereenvoudigd Chinees: 长安; traditioneel Chinees: 長安; pinyin: Cháng'ān) genoemd, dat 'lange vrede' betekent. Tijdens de Tangdynastie was het de hoofdstad van China met een bevolking van 1 miljoen inwoners op een oppervlakte van 84 km², waarmee het de grootste stad op aarde was.

De bevolking bedraagt thans naar schatting 4 miljoen inwoners. Xi'an heeft, mede als gevolg van de Zijderoute, ook een grote moslimwijk met de van oorsprong 1250 jaar oude Grote Moskee van Xi'an.

De stad vormt het hart van het begin van de Chinese beschaving. De Qin-dynastie, de eerste dynastie die China verenigde, had vlakbij zijn hoofdstad. Het graf van keizer Qin Shi Huangdi met het bijbehorende Terracottaleger, is vlak bij de stad te bezichtigen.