Excursie's Shanghai

22 juni 2018 - Shanghai, China

We hebben in Shanghai zoveel gedaan en bekeken dat we er maar een verhaal maken. Wat een inspirerende en bruisende stad.

Even wat feitjes over Shanghai:

Shanghai (Chinees: 上海; pinyin: Shànghǎi) of Sjanghai is de grootste stad van China. De gemeente is sinds 2005 een van de vijf steden in China die de status van nationale centrale stad hebben. Tevens is Shanghai qua inwoneraantal de grootste gemeente ter wereld en is het een van de drie grootste metropolen ter wereld.

Shanghai ontstond als een dorpje dat leefde van de visserij en de textielindustrie, maar door het Verdrag van Nanking dat in 1842 met het Verenigd Koninkrijk werd gesloten, groeide Shanghai uit tot een havenstad met wereldwijde verbindingen. Sinds de jaren 90, na de economische hervormingen van Deng Xiaoping, is de stad bezig zich te herontwikkelen, zo is het zakendistrict Pudong uit de grond gestampt. De stad heeft sinds 2004 de grootste haven ter wereld en heeft daarmee de positie van de haven van Singapore overgenomen. In 2010 werd de wereldtentoonstelling Expo 2010 in de stad gehouden.

In tegenstelling tot alle andere steden in China, biedt Shanghai een spannende mix van oude cultuur en moderne attracties.

We beginnen met een bezoek aan de waterkant van Shanghai aan de Bund, bekend om zijn grote weergave van de koloniale architectuur. Dit bruisende gebied is het hart van Shanghai sightseeing. Hier hebben we genoten van het prachtige uitzicht van beide zijden van de rivier de Huangpu.

Daarna hebben we een fascinerend bezoek gebracht aan het Shanghai Museum voor Oude Chinese Arts. Het museum beschikt over een collectie van meer dan 120.000 zeldzame en unieke items in 21 categorieën, daardoor is het de meest opmerkelijke culturele instelling in de stad.

Uiteraard hebben we dee dagen ook weer heerlijk gegeten overal. We hebben ons zelfs gewaagd aan een foodkraampje op straat ( en nee geen buikpijn oid gekregen) Ook hebben we een rit langs de prachtige, met bomen omzoomde straten van de voormalige Franse Concessie District gemaakt opweg naar het prachtige Shanghai Museum of Arts and Crafts.

Hier worden fijne jade, ivoor, en bamboe houtsnijwerk tentoongesteld, evenals prachtig gestikt wandtapijten, en een verscheidenheid van folklore ambachten.

Ook zijn we gestopt bij de Jade Buddha Temple, met zijn onschatbare collectie van jade standbeelden.

En omdat wij liefhebbers zijn van veel en lekker eten en drinken, kon een bezoek aan de nieuwe uitgaanscentrum, Xin Tian Di, met zijn vele winkels, cafés en restaurants ook niet uitblijven.

Al met al een zeer indrukwekkende stad.